Jag firar i alla fall jul.

Jag firar i alla fall jul. Jag förstår inte ens hur man kan få idén att krångla. Vadå, har alla förväxlat Jesusbarnet med Mowgli och kärleksbudet med kommers? Om det är så hemskt att alla glömt julens bud om givmildhet och omsorg  för de fattiga så kan man väl föregå med gott exempel och i st Nikolaus fotspår avara en slant eller en flaska glögg till en fattig och utslagen. Om man hatar hur Disney är ett multinationellt företag med vinstintressen (till skillnad från alla andra företag) så kan man väl kolla på Karl-Bertils julafton istället.  Det ger ju inget att vara fräck ungdom med palestinasjal och extra kajal som vägrar konsumera över jul eftersom det är knappast löser någonting och säkert inte hindrar några företag att fixa bokslutet.  Vi firar såklart julen till minne av Jesus födelse och inte hans födelsedag eftersom alla, särskilt vi kristna, vet att det inte finns något särskilt datum att hitta i skriften. Att julen infaller runt midvinterblotet är heller ingenting att klaga över. Han kom faktiskt till världen för att frälsa oss från våra synder och det är väl bara att vara tacksam. .


Oden? Gandalf? Nej, st Nikolaus!

Idag har jag varit på stan och köpt lite julklappar. Och med lite julklappar menar jag en julklapp för 50 kr och inget mer. Min skojiga mor har bestämt att man bara får köpa en present för 50 kr som måste slumpas bort till slumpvis person i släkten. Jag köpte ett kilogram godis för 5 kr hektogrammet eftersom det är omöjligt att hitta någonting som passar alla. Förra året hade mor en liknande plan. Man skulle köpa en present åt en slumpvis person i släkten som hon hade valt ut i förväg så man skulle kunna planera sitt köp. Alla motsatte sig det. Och med alla menar jag Emma och jag som tyckte att det inte var slumpvist om hon valt i detalj vem som skulle få av vem för att "det skulle bli bra". På stan var jag med Emma, Kaparn och Olov. Vi åt pizza.
 
Idag har Linn åkt på middag med Jonna och Iris. Jag var inte bjuden så jag kan inte säga vad Linn hade på sig. Om jag gissar så gissar jag på att hon hade en lila klänning som inte går över knäna å med band strax under bysten, svarta halvblanka strumpebyxor, uppsatt hår och grova hemstickade tjocksockar. I utbyte mot att jag lär henne alla viktiga smilys och internetförkortningar så lär hon mig lite spanska. Det går lite bra.





Kommentarer
Postat av: Nicolina

sv; ah okej, så du kan musik..fler tips kanske?:)

2008-12-22 @ 21:28:54
URL: http://nicolinasthlms.blogg.se/
Postat av: Marielle

Det låter mysigt att bara ta det lugnt och lyssna på julradio. Själv har jag ätit min första bit av julskinkan idag. :-)

2008-12-23 @ 16:49:54
URL: http://marielletorgersson.blogg.se/
Postat av: ems

kära bror, fint att du saknar din familj, men vi är ju faktiskt här hela tiden... du måste bara våga komma till oss. Jag förstår att det ibland kan kännas svårt, då vi troligtvis skulle se det som ett rop på hjälp. Men Svante-gubben du måste våga.



T-Bag bilden är råsnygg. Hmm bra plan att ragga på luise... hmm eller... bra att du visste hennes namn btw. Särskilt då det är det du gjort på med fars nya tjejs dotter. Det gick ju bra så varför inte pröva på det igen.



Jag förstår att du vill att julen ska återgå till att fokusera på de fattiga, jag funderar på vem i familjen som skulle gynnas av en sådan fokusering och blir kanske inte förvånad över att önskan kom från dig.



God Jul vännen imorgon ska du bli rik på klappar och kärlek

2008-12-23 @ 23:01:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0