Influensan, kreativitet och SPORE


Grim and Frostbitten Ailemroc Dark

Idag är det oktober och alla som finns är hemma från skolan, trötta på jobbet, förkylda och tårögda. Även jag är krasslig och långsam. När jag vaknade i morse skrev jag snabbt ihop en lista på vad jag skulle få gjort idag och kände mig, sjukdomen till trots, strålande kreativ. Jag slog på kaffe, kopplade in kameran i datorn för att importera filmmaterial att klippa, drog fram en massa tecknarprylar (ritbord och pennor mest) för att göra nå illustrationsjobb sen kläde jag på mig. Sen började jag spela SPORE.

SPORE är ett spännande spel som alla bör känna till vid det här laget. Jag kommer ihåg när jag först läste om spelet i en kompis speltidning att detta skulle vara en nål i ögat på oss sunda kristna kreationister då spelutvecklarna inspirerats av Darwins evolutionslära om arternas uppkomst. Sen gick jag otåligt fram och åter i evigheter och längtade efter att få spela spelet. Att spelet skulle vara darwinistiskt är ju förstås otroligt dumt eftersom spelet i sig är helt och hållet designat av speltillverkarna. Vidare sker ingen som helst utveckling i spelet beroende på slump, mutation eller det naturliga urvalet (survival of the fitness). Alla arter och raser i spelet är antingen i förväg skapade av MAXIS (som gjort är utgivaren av SPORE) eller andra spelare som "delar" sina skapelser. Den egna arten, som man skapar och sedan spelar med, utvecklas och invecklas från fåcellig amöba till avancerad och intelligent varelse i rymden. SPORE är inte i närheten lika sexit som THE SIMS men tusen gånger mer beroendeframkallande. Min art heter Hatmurkla och är tuffast i hela galaxen. Jag ger detta kreationistska intelligent-designspel fyra yppiga bröst av fem möjliga. (*)(*)(*)(*)

Tolv timmar senare, efter att mina hatmurklor avancerat djupt in i fiendens del av galaxen, var jag så yr av influensa att jag var tvungen att ta en ordentlig paus från datorn. Under tiden jag spelat hade jag hunnit med att påbörjat mitt tecknarjobb så jag fortsatte på det en stund. Sen fick jag åter datorabstinens och tog mig an bloggen. Där är jag nu.

Idag lyssnar jag inte ens på skiktpop så jag tänker inte skriva om det. Jag lyssnar på svartmetall och Ailemroc i en underbar blandning. Jag kan varm rekommendera Ailemroc till alla läsare. Även till er som nästan uteslutande lyssnar på skiktpop. http://www.myspace.com/ailemroc

Kommentarer
Postat av: För jorden i norden

Fler och fler strikta katoliker, även präster,(och protestanter, men de är alltid på utveckling)har börjat smälta in bland annat evolutionen som ett faktum utan att rubbas i sin gudahängivelse. Det är ok för goda kristna att spela spel som SPORE eller läsa Darwin idag. Samma med att påstå att bakterier finns, att jorden är rund eller att den snurrar kring solen, man hädar inte genom att fläta in forskning och faktum längre. Man får vara kristen utan att förneka saker upptäckta och klarlagda de senaste 2000 åren. Det är mycket bra för kyrkan att ha tagit detta steget, för då retas inte de läskunniga så mycket med dem, och de förlorar inte så många anhängare till de skolade och/eller erfarna. En god kristen skall få vara en vis och världsvan kristen med god utbildning och sakkunnighet utan att behöva slitas mellan detta och sin hängivelse till det innersta och högsta.



Jag tycker att Ailemroc borde spela live mer, och turnera så att vi som inte bor i deras kommun kan få se dem live. Arvikafestivalen kanske, med stor pampig scenshow, kanske med gästframträdande av The SS-girls?

2008-10-17 @ 00:16:26
Postat av: admin

ja. man kan som kristen både spela spore (särskilt eftersom det inte är darwinistiskt som jag tyckte jag var ganska tydlig med) idag. men darwins evolutionslära är knappast ett faktum. en god utbildning medför inte nödvändigtvis att man helhjärtat förlitar sig på det naturliga urvalet som drivkraft i arternas utveckling. en fattig och onyanserad utbildning är i sådana fall boven. samma sak gäller den ogrundade uppfattningen att man tidigare, i det kristna europa, såg jorden som platt. Vilket man aldrig gjort. det steget du säger att kyrkan tagit för att vara de, du kallar, läskunniga till lags känner jag inte till.



jagtycker oxå ailemroc ska spela mer live. de bor i göteborg och är bäst.

2008-10-17 @ 00:29:54
Postat av: coating culture

Även om din blogg gör en smula endimensionell analays av skiktkulturen utgör den ett välkommet bidrag till debatten. Annars mår den sammangjutna själen bra av att röra sig inom flera sfärer än bara musikens. Låt dig skiktas så skall världen uppluckras runt dig. Välkommen att besöka min skiktblogg: http://coating.blogg.se/

2008-10-20 @ 10:54:32
URL: http://coating.blogg.se/
Postat av: J-O

Nä, nu tror jag du är ute och cyklar. jag har aldrig hört talas om något sådant band - och då har jag varit nere med skikt sedan 80-talet! Vilka syftar du på egentligen?

2008-10-20 @ 18:23:01
URL: http://coating.blogg.se/
Postat av: ämmah

nopes, inte min youtube, sånt där överlåter jag till andra :D men ja, det var riktigt grymt att se sista spelningen faktiskt!

2008-10-23 @ 10:19:31
URL: http://slemmah.wordpress.com
Postat av: ubar

men ååååh uppdatera bloggen ngn gång :((((

2008-10-28 @ 23:02:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0